آموزش تخصصی تاثیر رم و هارد بر سرعت کامپیوترها

Monday، ۱ Dey ۱۳۹۹

[ ورود به وبلاک آی دیجیتالز و مشاهده سایر مطالب ]

در هر سیستمی سرعت پردازش اطلاعات و داده ها همیشه حرف اول را می زند. رم یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه است. اگر کانفیگ سیستمی را مورد بررسی قرار دهید، شاید در کنار رم با واژه ای به نام DDR هم مواجه شوید.
DDR
DDR2
DDR3
DDR4

ظرفیت 32،16،8،4،2 گیگابایت گزینه های انتخابی شما برای میزان حافظه ی RAM خواهد بود. با رم 4 گیگابایت می توانید امور خود را انجام دهید. در حال حاضر تمامی لپ تاپ های Core I از حداقل 4 گیگابایت رم برخوردار هستند. اگر کارهای گرافیگی سنگین انجام می دهید و یا با برنامه های تدوین فیلم سروکار دارید، رم 8 گیگابایتی گزینه ی بسیار مناسبی است.

چه زمانی باید به فکر ارتقای RAM بود؟
نصب سخت افزارهای جدید مانند کارت گرافیک
نصب نرم افزارهای جدید و سنگین مانند برنامه های تدوین فیلم و طراحی های سه بعدی
هنگام مشاهده ی خطاهایی نظیر Low Memory یا Out Of Memory

هارد دیسک ها یکی از اجزای اصلی و حیاتی سیستم های رایانه ای محسوب می شوند. بسیاری از افراد تصور می کنند که هارد دیسک صرفا قطعه ای است که اطلاعات را روی خود ذخیره می کند و هرچه ظرفیت بالاتری داشته باشد بهتر است. این تصور غلط نیست . اما برای افزایش سرعت کامپیوتر شماهم کافی نیست.

به طور کلی میزان سرعت هارد دیسک ها را با مقیاس PRM یا تعداد دور در دقیقه می سنجند. 5400 دور در دقیقه و 7200 دور در دقیقه از متداول ترین انواع هارد دیسک ها شناخته می شوند. قطعا هارد دیسکی با 7200 دور در دقیقه از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود.

هارد دیسک HDD
در یک بیان ساده تر اگر میزان فضای ذخیره سازی هارد برای شما مهم است و قصد دارید حجم بالایی از اطلاعات و برنامه را در کامپیوتر یا لپ تاپ خود ذخیره کنید. سراغ گزینه ی HDD بروید. این هارد دیسک ها هم قیمت مقرون به صرفه تری دارند و هم از حافظه ی بالاتری برخوردار می باشند.

حافظه SSD
اما اگر سرعت عمل و پردازش اطلاعات برای شما اولویت دارد به سراغ گزینه ی SSDبروید. باید گفت اگر یه کاربر عادی هستید و با برنامه های سنگین سرو کاری ندارید HDD یا SSD بودن هارد دیسک تاثیر چندانی بر سرعت کامپیوتر شما نخواهد داشت. این تاثیر زمانی محسوس خواهد بود که با برنامه های سنگین کار می کنید یا گیمر هستید.

پیام در واتساپ پیام در تلگرام